HTML

Mindennapos konyhacsaták

Naponta vívjuk a csatákat, ellenséges terepen, bizalmatlan benszülöttek körében. Ez egy háború krónikája, mely sosem érhet véget és fellángol minden nap, újra, meg újra.

Friss topikok

Linkblog

Töltött paprika

2009.02.22. 12:00 Before

A töltött paprika szintén klasszikus magyar étel, magában hordozza a mai magyar konyha legtöbb negatívumát: cukros, rántásos, szanaszétt főtt, viszont mi így szeretjük. Sokan próbálják modernizálni, egyszerűsíteni, könnyíteni, nekem is van saját "alternatív" receptem, amit még finomítgatok. De erről a megszokott, szeretett, "klasszikus" verzióról sem fogok lemondani soha.

A paprikát nagyon szeretem szinte bármilyen formában, csak éppen pont megfőve nem. Ezért általában csak néhány paprikát szoktam belefőzni, a többi tölteléket csak gombócként teszem bele. Akkor a legfinomabb, ha sertés- és marhahúst vegyesen használunk, én fele-fele arányban szoktam. Vegyünk 50-60 deka nem inas, jobb minőségű darált sertést és ugyanennyi darált marhát. Tegyük egy tálba, sózzuk, borsozzuk, tegyünk hozzá egy csipet őrölt köménymagot és egy evőkanál őrölt pirospaprikát. Két nagy fej hagymát vágjunk apróra, kevéske vajon pároljuk egy kicsit, hogy puhuljon, de ez nem feltétlenül szükséges, nyersen is a húshoz keverhetjük. Gyúrjuk össze és kóstoljuk meg,  hogy elég sós-e. Akkor jó, ha kifejezetten sós, mivel az íze el fog gyengülni. A borsot is érezzük ki belőle, úgy az igazi. Keverjünk hozzá pár marék rizst, úgy 20-25 deka körül, végül egy nagy tojást és dolgozzuk homogénre a masszát.
A paprikákat mossuk meg és csumázzuk ki. Ezt legegyszerűbben úgy tehetjük meg, ha a csumát egy határozott mozdulattal benyomjuk a paprikába és gyorsan kihúzzuk, de persze késsel is körbevagdoshatjuk. Nyomjuk a paprika belsejébe a tölteléket, de ne túl szorosan, különben fővés közben a paprika kirepedhet. Ha elfogyott a paprika, a maradék húsból formázzunk 5-6 centis gombócokat.
Még mielőtt a tölteléket megcsinálnánk, egy nagy fazékba tegyünk fel forrni vizet. Én úgy szeretem, ha többféle paradicsomból készül a lé, ezért a vízbe szoktam tenni sima paradicsompürét, hígabb passata-t, és még paradicsomlét is. Sózzuk, borsozzuk és cukrozzuk addig, amíg egy kellemes, de kissé híg paradicsomleveshez hasonlító valamit nem kapunk. A fenti húsmennyiséghez én kb 5 liternyi levet szoktam készíteni. Ha elégedettek vagyunk az ízével (ez akár drámai mennyiségű cukrot is jelenthet!) akkor forrni hagyjuk és beledobáljuk a megtöltött paprikákat és a gombócokat. Mérsékeljük a lángot, közepes-kis lángon hagyjuk főni másfél-két órát. Ezalatt a rizs is megfő, elszívja a folyadék egy részét, ami így kicsit besűrűsödik (persze el is párolog belőle).
Ha elméreteztük a lé mennyiségét, most még korrigálhatunk, ha túl kevés, felhigíthatjuk kissé, de ügyeljünk az utánízesítésre. Ha túl híg, vagy túl sok, akkor még főzhetjük tovább egy darabig. Készítsünk egy kis adag rántást: kevés zsíron, vagy olajon pezsegtessünk meg őrölt paprikát, egy-két evőkanál lisztet, majd fokozatosan merjünk rá a paprika levéből, egy pillanatra se abbahagyva a keverést. Ha már inkább folyós, mint krémes, öntsük vissza az egészet a paprikához, óvatosan keverjük bele, majd hagyjuk még pár percig főni.
Én minden magában szeretem, sok lével, de adhatunk mellé főttkrumplit is, ha valakinek úgy tetszik. Ha nem fogyna el 1-2 nap alatt, le is fagyaszthatjuk, jól tűri, csak nehéz kiolvasztani, mert a gombóc sokáig fagyos marad.

1 komment

Címkék: hagyma hús paprika rizs paradicsompüré klasszikusok délidőben

A bejegyzés trackback címe:

https://konyhacsata.blog.hu/api/trackback/id/tr79957825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mirelle · http://mirelle.hu/ 2009.02.22. 19:07:40

Megkívántam. Na, majd nyáron. ;)
süti beállítások módosítása